23.09.2025
18:00

Solo Dance Contest 2025 | Dzień 2. (23.09)

  • Wojciech Furman, fot. Jan Rusek
  • Vitalija vaskiv, fot. Jan Rusek
  • Matteo Mersi, fot. Nik Schölzel
  • Ana Rosa Manzanera, fot. Alain Dacheux
  • Eleftheria Iliopoulou fot. Marek Jančúch
  • Magdalena Wójcik, fot. Jan Rusek
  • Yingyu Lyu, fot. Xu Lao
  • Berenika Woś, fot. Jan Rusek

SOLO DANCE CONTEST 

Podczas 14. edycji międzynarodowego konkursu na najlepsze solowe spektakle zobaczymy 23 solowe prace wybrane w otwartym konkursie spośród ponad 160 zgłoszeń z całego świata. 

Dla festiwalowej publiczności 4 dni konkursowych prezentacji będą okazją do zobaczenia przekroju międzynarodowej sceny tańca, w wykonaniu najbardziej obiecujących tancerek i tancerzy z 13 krajów (m.in z Kanady, Chin, Meksyku, Włoch, Finlandii, Hiszpanii i Holandii). Dla uczestniczących osób będzie to natomiast szansa na zdobycie I, II i III nagrody, przyznanych przez międzynarodowe Jury oraz nagrody publiczności. Pula nagród wynosi aż 6 000 EUR.  

III nagroda w konkursie, czyli Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego, w wysokości 1 000 EUR została ufundowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Dzień 2. (23.09) | 18:00 

Wojciech Furman „Room for sadness”, 8 min. (PL)

Współczesna kultura dewaluuje i patologizuje smutek. Nie wypada być smutnym, nie za długo, nie otwarcie i nadmiernie, nie publicznie. „Room for sadness” to symboliczne odzyskanie przestrzeni dla słabości i smutku oraz wszystkich stanów, które je wywołują. Solo to podróż młodego człowieka, który doświadcza i boi się straty, jest zdezorientowany, nie wie w którym kierunku iść i jaką podjąć decyzję. 

Eleftheria Iliopoulou „Fantastic, isn't it?”, 16 min. (GR)

Charles Baudelaire w „Sztucznych Rajach” napisał: „przekształcił wszystkie swoje marzenia na jawie w niezaprzeczalną rzeczywistość”. Subiektywizowanie doświadczeń i brak obiektywizmu, sprawiają, że ta fantastyczna wizja łatwo może stać się rzeczywistością. W konsekwencji realna staje się możliwość istnienia nieskończonej liczbie alternatywnych rzeczywistości, odpowiadającej liczbie indywidualnych wyobrażeń ludzi. 

Ana Rosa Manzanera Serrán „Su Mi”, 10 min (ES)

Tytułowe „Su Mi” to nazwa hiper-naelektryzowanego stworzenia, które powstaje na scenie i przechodzi kolejno przez stany napięcia i wyciszenia, Solo mówi o odblokowaniu i wyzwoleniu ego i znajdowaniu siły w bezbronności. „W kwestii ego chodzi o to, że człowiek powinien używać swojego ego, a nie być przez nie wykorzystywanym lub oślepianym”. - Bruce Lee

Matteo Mersi „You are trying too hard”, chor. Alba Valenciano López, 6 min. (IT/DE)

Spektakle eksploruje stan umysłu i natrętne myśli performera podczas występu. Bada nieustanne wątpliwości, ulotne chwile rozproszenia i nieprzewidywalne zmiany między pewnością siebie, a nieufnością. Utwór odsłania surowy, niefiltrowany krajobraz mentalny wykonawcy złapanego na gorącym uczynku.

Vitaliia-Yuliia Vaskiv „Verbum Corpus”, chor. Jakub Mędrzycki, 8 min. (UKR/PL)

Francuski filozof Maurice Merleau-Ponty uważał, że nasze postrzeganie świata i komunikacja z nim są zawsze ściśle związane z przestrzenią, w której się znajdujemy oraz z naszym ciałem. Bohaterka stara się odnaleźć sposób, by mówić i być zrozumianą – poszukując przestrzeni, w której jej ciało i język mogą współistnieć w harmonii. Solo to osobista droga do przełamania ciszy i wyrażenia tego co wcześniej pozostawało niewypowiedziane.

Berenika Woś „Unspoken...you got it?", 6 min. (PL)

Wstyd, strach, niepewności, normy społeczne – to czynniki, które często powstrzymują nas przed poruszaniem trudnych tematów. A co jeżeli spróbujemy pokonać barierę i wypowiedzieć niewypowiedziane? Podzielić się cząstką siebie? Być może wtedy zrzucimy z siebie ciężar, poczujemy ulgę i odnajdziemy oparcie w innych? A może będziemy żałować wypowiedzianych słów?

Magdalena Wójcik „Ja - Teresa”, chor. Stefano Silvino (PL)

Inspiracją do stworzenia solo były wspomnienia choreografa Stefano Silvino z dzieciństwa na Sycylii oraz obraz jego matki na plaży. Matka, czyli tytułowa Teresa, przez całe życie dbała o swój wizerunek, unikając zanurzenia w wodzie, aby nie zniszczyć starannie przemyślanego wyglądu. Solo porusza temat kobiecej walki o akceptację w świecie pełnym powierzchownych ocen, gdzie widzowie zostają zmuszeni do refleksji nad tym, jak daleko jesteśmy gotowi się posunąć, by spełnić ideały piękna. 

Lyu Yingyu „A heavy Parting”, 8 min. (CN/FR)

Pożegnania są trudne, odchodzenie jest ciche. Być może istnieje inny, równoległy świat, w którym nie ma śmierci ani rozstań — świat, w którym ludzie rozproszeni przez wiatr, zamienieni w popiół i rozsiani po całym świecie potrafią na nowo się odnaleźć i poskładać z rozrzuconych kawałków.

----------------------------------------------

Bilety (na każdy dzień prezentacji obowiązuje osobny bilet):
20 zł - karta do kultury*, bilet ulgowy*, karta tancerza*
30 zł - bez zniżek

FINAŁ SOLO DANCE CONTEST (25.09.2024): 
40 zł - karta do kultury, ulgowy, karta tancerza, 
55 zł - bez zniżek

https://tickets.klubzak.com.pl/

Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl. Bilety ulgowe można nabyć tylko w kasie Klubu Żak (za okazaniem aktualnej karty/legitymacji). Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom (do 26 roku) i seniorom. Regulaminy sprzedaży znajdują się na stronie Klubu Żak klubzak.com.pl
Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie.