17.12.2023
19:00
Klub Żak

Drganie jednej struny

  • "Drganie Jednej Struny", fot. Marta Ankiersztejn

INFORMACJE

Katarzyna Chmielewska, Magdalena Reiter, Jakub Truszkowski | Drganie jednej struny

choreografia i taniec: Katarzyna Chmielewska, Magdalena Reiter, Jakub Truszkowski, video, scenografia, reżyseria światła: Atej Tutta Muzyka: Radosław Duda, Dramaturgia: Rok Bozovičar Kostiumy: Jelena Proković, Producenci: Magdalena Reiter, Tina Dobnik (Słowenia), Michał Jankowski (Polska), Produkcja: Zavod Mirabelka (SI), Teatr Dada von Bzdülöw (PL), Koprodukcja: Ambasada RP w Lublanie, premiera: 10.12.2021, czas trwania: 60 minut

 

W grudniu, w Sali Suwnicowej, wystąpi trójka choreografów i tancerzy, wywodzących się właśnie z gdańskiego środowiska artystycznego. Katarzyna Chmielewska, Magdalena Reiter i Jakub Truszkowski. Na przestrzeni ostatnich 20 lat ich działalność artystyczna związana była z różnymi ośrodkami – Katarzyna Chmielewska działała głównie w Polsce, Magdalena Reiter w Słowenii, Jakub Truszkowski w Belgii.

17 grudnia w Klubie Żak pokażą spektakl – Drganie jednej struny, w którym na język tańca przekładają wątki zawarte w powieści Solaris Stanisława Lema. Jego twórcy za punkt wyjścia przyjmują jeden z wiodących aspektów twórczości Lema – próbę podjęcia Kontaktu z Innym. W odizolowanej przestrzeni obserwujemy okruchy procesów, usiłowania syntezy i zrozumienia tego, co nam obce i niezrozumiałe – próby postrzegania świata z odmiennej perspektywy. Akcja spektaklu przenosi nas w przestrzeń, w której rzeczywistość fizyczna i wirtualna nieustannie się przenikają, a granice pomiędzy obydwoma światami przestają być dostrzegalne. Drganie jednej struny nie jest jednak bezpośrednią interpretacją twórczości literackiej Lema, ale utworzonym z fragmentów znaczeń spektaklem, który na język ciała przekłada zagadnienia zawarte w powieści. „Wiemy – ale tylko wiemy, nie pojmując – że równocześnie nad i pod nami, w strzelistych otchłaniach, poza granicami wzroku i wyobraźni zachodzą̨ krocie i miliony równoczesnych przekształceń́, powiązanych ze sobą̨ jak nuty matematycznym kontrapunktem.” (Stanisław Lem, SOLARIS)

Opis:

Czasami to tylko przeczucie, bez zewnętrznych przejawów, wskazówek, dowodów, przyczyn, czy wyjaśnień, że istnieje jednak coś namacalnego. Coś niejasnego, lecz jednocześnie wyrazistego. Podobne wrażenie czegoś zdefiniowanego, a jednocześnie wymykającego się oczekiwaniom, wprowadza Solaris Lema, w którym z jednej strony przeplatają się wyraźne kategoryzacje, a z drugiej strony zamęt i niewyjaśnione napięcie. Drganie jednej struny nie jest jednak interpretacją twórczości literackiej Lema, ale utworzonym z odłamków i fragmentów znaczeń spektaklem, który na język ciała przekłada zagadnienia zawarte w powieści. Nie trzeba udawać się do odległych galaktyk, aby móc sobie wyobrazić reprezentację ciał, które w sferze wizualnej są antropomorficzne, lecz w sferze materii zupełnie obce/nieznane, niedostępne.

Obserwujemy ciała i ich różnorodny język w nieznanych dla nich sytuacjach, operujące w przestrzeni, która narzuca im swoje zasady. Ontologia nie jest więc z góry znana, jej współrzędne nie są nigdzie wprost zapisane, lecz stale wyznaczane i wyrażane przez trajektorie wędrówki ciał. To niekontrolowany ruch, rozsynchronizowane duety, poszukiwanie kontaktu określonego przez zewnętrzność, nieoczekiwane punkty zbieżne i asynchroniczne osie czasu, które prowadzą ciała obok siebie lub coraz bliżej i bliżej.

Czy spotkanie jest nieuniknione? Czy kontakt zawsze jest pojedynczym punktem wspólnego doświadczenia? A co jeśli dla odmiany możliwość kontaktu jest zależna od krzywizny zewnętrznej, oddziaływań przestrzeni i drgań? I chociaż wywodzi się z wewnętrznego (ludzkiego?) pragnienia i intencjonalności, ostateczny wynik już od niego nie jest zależny? Wówczas możliwość spotkania zostaje uwolniona od formalnego ciężaru konstruowania tożsamości i zdarzeń jako linearnej opowieści, przepełnionej wyważonym przekazem i spójną wewnętrzną logiką.

Jaki kontakt się wydarzy, gdy przecinają się linie skomplikowanych przemian i nieujawnionych intencji? Być może jedynie trzeźwe uświadomienie sobie własnych ograniczeń, które może zburzyć wiele oczekiwań i dążeń. W tym wypadku taniec jest spoiwem punktów zewnętrznych, ucieleśnieniem samotności ciał. Jest to ruch, który skraca dystanse, wciąż jednak zachowując jakości różnic. Swoiste badanie statusu cielesnych pozostałości, gestów, wyrażeń i sekwencji – nagromadzonej przeszłości w ograniczonym spektrum własnego świata i nieuchronnej transformacji (nie)dostrzegalnej całości. Nie po to, aby lepiej zrozumieć, ale żeby otrząsnąć się z ciężaru własnego ja i poczuć spóźnionych przechodniów pozbawionego akcji dramatu.

Recenzja:

Przez cały czas trwania spektaklu nieustannie pojawia się pytanie o przestrzeń i czas, w którym trzy ciała tancerzy faktycznie wibrują. Wielki ekran, na którym widzimy obrazy wideo z powieleniami, dzieli przestrzeń spektaklu (...). Ekran na scenie jest w istocie kolejnym wymiarem czarnej dziury, miejscem przybyć i odejść (...). Drgania poszczególnych ciał przemierzających epokę atomową sugerują (), że każda interakcja w przyszłości skazana jest na rozpad, każde ciało fizyczne na własne (hologramowe) podwojenie, a każde dotknięcie na uścisk obcego. (fragment recenzji Andreji Kopača, Delo, 21/12/2021)

 

Po spektaklu zapraszamy na „wieczorne rozmowy” z artystami, które poprowadzi Anna Jazgarska. Spotkanie odbędzie się 15 minut po spektaklu na Sali Suwnicowej.

 

 

BILETY

45 zł - bez zniżek

25 zł - karta do kultury*, bilet ulgowy*, karta tancerza*

Bilety bez zniżek na przedstawienia można nabywać w sklepie internetowym Klubu Żak: https://tickets.klubzak.com.pl/
 
Bilety ulgowe i zniżkowe są w sprzedaży wyłącznie w kasie Klubu Żak za okazaniem przed zakupem biletu ważnej legitymacji, Karty (*1 bilet na 1 legitymację / 1 Kartę). Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom, emerytom i rencistom, posiadaczom Karty Dużej Rodziny – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub karty.
 
Zakupione bilety nie podlegają zwrotom. Osoby spóźnione na spektakle teatralne nie będą wpuszczane na widownię po rozpoczęciu spektaklu oraz nie otrzymają zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Prosimy o punktualne przybycie. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca nie są numerowane.
 
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na spektakle należy odebrać w ciągu 3 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dane przedstawienie.
 
Kasa czynna w g.15.00 - 21.00, w soboty i niedziele od g.16.00 lub 30 minut przed pierwszym seansem. Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl
 
Organizator: Klub Żak, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197, biuro@klubzak.com.pl