Aktualności

18.04.2024

Polska Platforma Tańca 2024 - zakwalifikowane spektakle

"Sticky Fingers Club", Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska, fot. Daniel Frymark

Komisja Artystycznej Polskiej Platformy Tańca 2024, obradująca w pełnym składzie w trybie stacjonarnym, dokonała wyboru 15 spektakli spośród 30 zakwalifikowanych do selekcji finalnej. Zwycięskie spektakle zostaną zaprezentowane podczas Polskiej Platformy Tańca 2024 w dniach 18-21 kwietnia 2024 roku w Łodzi.

 

Polska Platforma Tańca to jedno z najistotniejszych profesjonalnych wydarzeń networkingowych o potencjale budowania międzynarodowej obecności i współpracy polskiego środowiska tanecznego. Ponad 20 lat doświadczeń w organizacji tego projektu (finał pierwszej edycji odbył się w 2003 roku) owocuje bogatą i koherentną formułą, w której pokazom spektakli towarzyszą przemyślane działania sieciujące środowisko taneczne polskie i zagraniczne.

Celem projektu jest wspieranie polskich przedstawicieli tańca, zarówno choreografów, tancerzy, jak i producentów, w budowaniu efektywnej współpracy międzynarodowej i promocji polskiego tańca poza granicami kraju. Ważnym komponentem przedsięwzięcia jest otwarty konkurs, którego efektem jest wyłonienie i promocja najciekawszych spektakli tanecznych powstałych w Polsce lub zrealizowanych przez polskich choreografów w wyznaczonym przedziale czasowym. Zwycięskie spektakle zostaną zaprezentowane międzynarodowej publiczności podczas finału Polskiej Platformy Tańca w Łodzi w dniach 18-21 kwietnia 2024 roku.

Polska Platforma Tańca ma charakter międzynarodowy. Do udziału w wydarzeniu zapraszani są zagraniczni managerowie i promotorzy tańca, którzy mogą się zapoznać z polskim repertuarem oraz wesprzeć nawiązywanie międzynarodowych kontaktów. Ich celem jest skuteczne prezentowanie polskiej sztuki tańca poza granicami kraju. Finał Polskiej Platformy Tańca zawiera zarówno komponenty skierowane wyłącznie do profesjonalistów, jak i pokazy lub wydarzenia towarzyszące otwarte dla szerokiej publiczności.*

Szczególnie gratulacje dla spektakli, które powstały podczas programu rezydencji/ premiery Klubu Żak, a także tych, które mogliście zobaczyć na scenie w Sali Suwnicowej!

🟡 03.09.2020 r.

Sticky Fingers Club Dominika Wiak, Daniela Komędera, Dominik Więcek, Monika Witkowska

🟡25.08.2022 r.

Every Minute Motherland Maciej Kuźmiński Company

🟡27.11.2022 r.

W moim początku jest mój kres Lubelski Teatr Tańca

🟡19.11.2023 r.

III Symfonia Janusz Orlik 

 

Przy okazji przypominamy opis i recencje spektakli realizowanych podczas projektu rezydencja / premiera w Klubie Żak: 

🟡Sticky Fingers Club / konc., chor., wyk.: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska / muz.: Przemysław Degórski / reż. świateł: Krystian Koźbiał / kostiumy z użyciem projektów Krystiana Szymczaka, Edvarda Kuzmicha, Romana Marchewki / opieka dramaturgiczna: Konrad Kurowski / zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca / współprodukcja: Lubelski Teatr Tańca / Spektakl powstał w ramach programu „Przestrzenie sztuki” finansowanego ze środków MKiDN, realizowanego przez IMiT oraz Instytut Teatralny; operatorem programu w Lublinie jest CK w Lublinie. / Kolektyw dziękuje Studio Oddaj Ciężar w Warszawie, Instytutowi Teatralnemu oraz krakowskiemu Centrum Choreograficznemu za udostępnienie przestrzeni na realizację prób.

Recencja Hanny Raszewskiej-Kursy:

(...) Wieczór otworzyła znakomita premiera „Sticky Fingers Club” w choreografii i wykonaniu pracujących kolektywnie Danieli Komędery-Miśkiewicz, Dominiki Wiak, Dominika Więcka i Moniki Witkowskiej, ze wsparciem dramaturgicznym Konrada Kurowskiego. Spektakl przygląda się tematowi sukcesu i porażki, więcej uwagi poświęcając temu drugiemu. Zainteresowaniem cieszą się tu twórcy, którzy nie dostali Oskara, tancerki, niepotrafiące zrobić szpagatu bez pomocy kolegów, młodsze rodzeństwo genialnych starszych braci i sióstr; słowem: osoby z drugiego planu. Spektakl „chce być przestrzenią tych zajmujących czwarte i dalsze miejsca, którzy stoją poza podium” – mówi Dominik Więcek w wywiadzie zamieszczonym w programie Festiwalu. „Sticky Fingers Club” eksponuje tych omijanych przez blask fleszy, ale robi to bez goryczy i taniego współczucia, a za to z empatią.

W dalszej części spektaklu przegrani poszukują sposobów uczynienia drugiego planu obszarem sukcesu. Wytwarzają własną przestrzeń, w której to oni są gwiazdami i w której przebywają na własnych zasadach. Nie jest to miejsce idealne, mimo wszystko nie jest wolne od rywalizacji, ale pozwala znaleźć chwilę spokoju od propagandy sukcesu i zdjąć maskę wymuszonego entuzjazmu. Dynamiczny wcześniej ruch spowalnia i mięknie. Zespół harmonijnie zestraja się. Stopniowo pojawia się świadomość, że większą szansę na znalezienie satysfakcji daje praca obliczona na piękno wspólnego obrazu niż dążenie do samotnego popisu.

Spektakl jest wysmakowany wizualnie. Szykowna czerń kostiumów – kolor sukcesu i tajemnicy – podkreśla wyrazistość tańczących ciał, a światło nie tylko wydobywa głębię obrazów, ale też samo staje się tematem. Jednych obejmuje, innych pomija. Jest przedmiotem pożądania, o który toczy się walka – wyścig o zdobycie uwagi i osiągnięcie sukcesu. A wszystko nacechowane jest delikatnym humorystycznym sznytem, co sprawia, że spektakl mimo trudnego tematu nie przytłacza; lekkość i powaga są odpowiednio wyważone. Oglądanie „Sticky Fingers Club” jest dużą przyjemnością.

 

🟡 Every Minute Motherland / Koncept i chor. Maciej Kuźmiński / wyk. Anastasia Ivanova, Daria Koval, Anna Myloslavska, Vitaliia Vaskiv, Monika Witkowska, Szymon Tur / reż. świateł Maciej Kuźmiński / dram. Paul Bargetto / prod. Polina Bulat, Maciej Kuźmiński Company, Fundacja Materia / we współpracy z Instytutem Ukraińskim / w ramach projektu rezydencja/premiera 2022 Klub Żak

"Every Minute Motherland" to dokumentalny spektakl taneczny, który przedstawia zewnętrzny i wewnętrzny punkt widzenia na wojnę i uchodźców. Projekt jest tworzony przez zespół 7 tancerzy z Polski i Ukrainy, w tym uchodźców. Językiem tańca wyrażają żywe doświadczenie rozdarcia i niepokoju, zawieszonego między pamięcią o przeszłości, a niewiarygodną teraźniejszością, w nadziei na znalezienie drogi wzajemnego zrozumienia ze światem.

Premiera powstała w koprodukcji Maciej Kuźmiński Company w ramach projektu rezydencja/premiera 2022 Klub Żak w Gdańsku i Materii w ramach programu Przestrzenie Sztuki. Projekt otrzymał także wsparcie udzielone w ramach funduszu Creators for Ukraine zarządzanego przez CISAC we współpracy z ZAiKS-em. Partnerzy Ukrainian Institute oraz Dom Filmu.
 

*Więcej informacji pod linkiem: https://nimit.pl/.../polska-platforma-tanca-2024.../...